Thursday, February 22, 2007

Grea voastra limba


Din cand in cand mi se reaminteste ca limba voastra este grea pentru noi, strainii. La inceputul ma gandeam ca va fi usor: este o limba de baza latina, sunt multe cuvinte inrudite cu spaniola, gramatica este "simpla" (vizavi slavica de pilda), etc. Treptat, mi-am dat seama ca romana e usoara sa incep in mod comunicativ, dar aproape imposibila de stapinit. Ieri am trimit un email despre schimbarile pe blog si una dintre voi mi a dat inapoi o versiune pedepsita--wow--mi se pare ca tot imi ramane un drum lung . Imprim si studiez fiecare email si comentare si astea sunt lectiile mele, puse intr-un binder (mersi Dan); le considerez foarte pretioase. Premiul limbii latine cea mai dificila il dau voua. Vai de mine! O sa continuu sa studiez...
O intrebare: exista o carte 501 Verbe Romane? Daca nu poate ar fi o oportunitate business foarte buna.

1 comment:

Unknown said...

Steve, e grea limba noastra, da' asa grea cum e, vad ca poti sa pui gramada niste idei fara probleme (si orice roman adevarat citind asta o sa-si scuipe-n sin pentru ca tocmai am folosit o expresie de genul "romgleza" pentru care as merita sa fiu dezmostenit de propria-mi limba materna!). Dar pina imi revin eu de sub influenta americanizarii, hai sa-ti trintesc niste comentarii, cum ai cerut, referitor la aspecte care reapar...
1. vad ca-ti place expresia "et cetera", am vazut-o si in alte paragrafe scrise de tine - in textele romanesti e ok sa spui "etc.", rareori vezi expresia scrisa in intregime... si daca chiar vrei sa mergi cu originalul, cred ca e "et caetera". And vazut si "etcetera", dar cel mai sigur si simplu e etc.
2. Nu uita reflexivele: "am dat seama" e "mi-am dat seama".
3. 501 verbe romanesti?! nu-i o idee rea, n-am vazut asa ceva, dar cine sa scrie cartea? Nu eu, categoric!
Unde ai gasit cuvintul "lagator"? :) Imi aduce aminte de arhaicul "git-legau" pentru cravata, e probabil o traducere mai neobisnuita a cuvintului "binder", (legator?), dar poate vrei sa zici dosar, sau mapa.
Oricum, am priceput ce ai vrut sa zici, asa ca nu te stresa, mergi inainte!